طرح رجیستری چیست؟


طرحی برای ثبت گوشی‌های مورد استفاده در ایران است که از ورود گوشی‌های غیر استاندارد، قاچاق و بی‌کیفیت به بازار جلوگیری می‌کند. لازم به‌ذکر است که این سامانه برای اولین‌بار از تاریخ 28 مهر 1396 با طراحی توسط وزارت صنعت،معدن وتجارت آغاز به کار کرده‎‌است.
خوشبختانه با شروع فعالیت این سامانه، به‌طور چشمگیری استفاده از گوشی‌های قاچاق و نامرغوب در ایران جلوگیری شده‌است و تنها اسمارت‌فون‌هایی که از طریق مراجع قانونی (گمرک) وارد کشور شده‌اند می‌توانند در این سامانه ثبت شوند.

 

چرا گوشی خود را باید رجیستر کنیم؟


چنانچه اگر گوشی یا تبلت (سیمکارت خوری) شامل این طرح نباشد، نمی‌توانند از سیمکارت خود استفاده و آنتن بگیرند. این بدین‌ معنیست که عملا نمی‌توانند از امکانات مهم و حائز اهمیتی همچون:(تماس،پیامک و اینترنت همراه) استفاده کنند.

لازم به ذکر است که چنانچه گوشی جدیدی خریداری کردید و طرح رجیستری را شامل می‌شود، می‌بایست در سامانه همتا آن را فعال کنید. این فعالسازی، حکم همان سند زدن گوشی به نام خودتان را دارد که برروی هر تلفن همراهی که می‌خواهید میتونید به مالکیت آن دربیاورید. همچنین در صورتی که قصد فروش گوشی خود را در آینده داشته باشید، نیاز به انتقال مالکیت توسط سامانه همتا را خواهید داشت.

برای ثبت و فعالسازی موبایل و تلفن‌همراه خود می‌توانید از روش‌های زیر اقدام کنید :


  • از طریق وبسایت سامانه همتا
  • از طریق کد دستوری #7777*
  • با استفاده از اپلیکیشن سامانه همتا

 

با استفاده از کد USSD :


آسان ترین راه برای فعالسازی گوشی خود استفاده از کد دستوری #7777* است. برای اینکار همانند عکس ذیل، کد دستوری مذکور را با تلفن همراه خود شماره گیری فرمایید.

مرحله دوم: 

در این مرحله لازم است که گزینه “فعالسازی” را انتخاب کنید.

 

مرحله سوم :

در این مرحله می‌بایست شماره سریال گوشی مذکور (IMEI) را وارد کنید.
همچنین ناگفتنی نیست، شناسه (IMEI) دستگاه، به تعداد اسلات دستگاه (شکاف برای قرارگیری سیم‌کارت) بستگی دارد و برروی جعبه گوشی یا پشت گوشی، سریالها درج شده‌است. همچنین با شماره گیری #06#* میتوانید سریالهای گوشی خود را مشاهده کنید.

سپس سریال 15 رقمی گوشی خود را، همانند تصویر ذیل وارد نمائید.

مرحله چهارم :

حال می‌بایست شماره تلفن همراهی که مایل هستید، گوشی به مالکیت آن دربیاید را وارد کنید.

 

مرحله پنجم :

در این مرحله باید کد فعالسازی 6 رقمی گوشی خود که درون جعبه آن درج شده‌است را وارد نمایید. (چنانچه نیاز به جزئیات بیشتری در رابطه با کد فعالسازی دارید، در پایان مطلب می‌توانید از توضیحات تکمیلی در رابطه با این امر بهره‌مند شوید.)

مرحله ششم :

حال مطابق با دستور العمل زیر، برای تایید تمام اطلاعات وارد شده و اطمینان از درستی و صحیح بودن شماره سیمکارت وارد شده و پایان رساندن عملیات فعالسازی، عدد را وارد نمایید.

مرحله هفتم :

در این مرحله، باید پیامی همچون پیام زیر، مبنی برموفقیت آمیز بودن پروسه فعالسازی گوشی دریافت کنید.

پیامد عدم فعالسازی گوشی


شایان ذکر است که عدم ثبت وفعالسازی دستگاه در سامانه همتا، پیامدهایی را پیش‌رو خواهد داشت. اگر گوشی شما رجیستر شده است و تنها نیاز به فعالسازی دارد و چنانچه اولین بار سیمکارت درون آن قرار دهید، برای فعالسازی 10 روز مهلت خواهید داشت و پس از تاریخ فوق، گوشی شما دیگر آنتن نخواهد داد تا زمانی که اقدام به فعالسازی و ثبت دستگاه خود در سامانه را کنید.

 

چگونه کد فعالسازی خود را پیدا کنم؟


شرکت‌های گارانتی کننده و وارد کننده معمولا کدهای فعالسازی گوشی‌های خود را در چندین روش قرار میدهند. معمول ترین آنها، درج کد فعالسازی 6 رقمی بر روی جعبه و بسته‌بندی گوشی، برروی لیبل گوشی یا درون یک کارت گارانتی می‌باشد. در روش دیگر، از وبسایت شرکت گارانتی کننده و با تکمیل اطلاعات شخصی برای دریافت کد، میتوانید آن را دریافت کنید. همچنین شرکتهایی نیز هستند که با پیامک شماره سریال یا با کدهای دستوری اختصاصی (USSD) رمزهای یکبار مصرف را به شما میدهند.
چنانچه از فروشگاه خانه موبایل، محصولی خریداری کردید و در دریافت یا مشاهده کدفعالسازی آن دچار مشکل شده‌اید! می‌توانید با ارتباط با بخش پشتیبانی یا تماس با کارشناسان ما، از راهنمایی‌های لازم در این خصوص بهره‌مند شوید.